четвер, 15 грудня 2016 р.

Методи виховання дітей




Залежно від віку дитини, її поведінки та особливостей характеру батьки можуть застосовувати різноманітні методи виховання. Вибір застосовуваних батьками методів багато в чому залежить від того, якими методами виховували самих батьків, який рівень їхньої педагогічних та психологічних знань і т.д. 

 
Важливу роль при виборі методів виховання має стиль батьківської поведінки, який може бути авторитарним, попустітельскі і демократичним.
Методи виховання не тільки дозволяють сформувати повноцінну гармонійну, зрілу особистість, іноді вони стають причинами виникнення багатьох психологічних комплексів.
Основні методи виховання
Метод бесіди або переконання . Даний метод можна застосовувати у вихованні дітей різного віку і з будь-яким характером. У процесі бесіди батько пояснює і аргументує те, як треба себе поводити в тій чи іншій ситуації, з'ясовує мотиви поведінки малюка. Тон мови батька при розмові повинен бути спокійним, впевненим твердим. Навіть однорічні малята, які не можуть відповісти, уважно слухають батьків, реагуючи на інтонацію.
Метод позитивного підкріплення . Підкріплення - це певні дії батьків, наступні за його дією або вчинком. Підкріплення може бути негативним або позитивним (позитивним). До негативного підкріплення ми відносимо суворі зауваження, покарання, до позитивного - похвалу, подяку, позитивна дія з боку батька (дати цукерку, включити мультики, дати нову іграшку).
Метод позитивного підкріплення полягає у вираженні дитині позитивних емоцій , викликаних його вчинком. Якщо малюк зробив щось потрібне і хороше, його завжди треба похвалити, висловити свою вдячність, це може бути посмішка, поцілунок, обійми, приємні слова «Ти розумниця, молодець, правильно робиш» або деякі інші дії, які викликає у малюка приємні відчуття і позитивні емоції.
Метод негативного підкріплення заснований на вираженні дитині негативного ставлення до його дій. Це може бути докір («Ти зробив дуже погано, ти засмутив цим батьків»), зауваження («Це поганий вчинок, хороші діти так не роблять»), покарання.
Покарання може бути різним. Одним з видів ефективного покарання є тайм-аут, коли малюка залишають на самоті на деякий час, забороняючи що-небудь робити і не спілкуючись з ним. У сім'ях, де широко застосовується покарання тайм-аут, як правило, є спеціально відведене місце, де малюка залишають на деякий час, це може бути стілець, лавочка, кут, потрапляючи в це місце, дитина розуміє, що він зробив поганий вчинок і покараний за це.
Покаранням також може бути штраф. За поганий вчинок можна забирати одну з іграшок малюка, можна заборонити перегляд мультиків або фільмів, скоротити час ігор. Не треба в якості штрафу використовувати дії, які дитина повинна виконувати із задоволенням. Наприклад, змушувати його читати або писати, прибирати кімнату, мити посуд. Це призведе до того, що дитина буде сприймати ці дії, як вкрай неприємні і буде уникати виконання цих процесів. Штрафом може бути позбавлення солодкого або інших ласощів (але не їжі).
Метод дресирування , може і звучить це трохи грубо, але саме так називається метод позитивного і негативного підкріплення.
Основа методу: за хороші вчинки - позитивне підкріплення, за погані вчинки - негативне. Іноді цей метод також називають «метод батога і пряника» або «метод нагород і покарань». Основний принцип всіх цих методів ідентичний, однак їсть ряд відмінностей, наприклад метод дресирування, передбачає позитивне підкріплення, а метод нагороди увазі нагородження. Наприклад, дитина помив посуд, похвала відразу ж після процесу - це підкріплення, а обіцянка сходити з ним на вихідних в парк - нагорода.
Метод «1-2-3» . Ефективний метод виховання в тих ситуація, коли треба негайно припинити погану поведінку дитини. Полягає метод в тому, що батько робить зауваження дитині з приводу його поведінки і починає рахувати до трьох, якщо по закінченню рахунку дитина не припиняє погано себе вести, слід покарання. Застосовується метод з дітьми старше двох років. Рахуючи до трьох, і роблячи проміжки між цифрами по кілька секунд (4-6 сек.), Батько дає дитині шанс одуматися, змінити свою поведінку і вийти з ситуації без покарання. Якщо малюк не реагує на зауваження дорослого і продовжує хуліганити після рахунку «3», треба привести у виконання покарання.
Застосовуючи це метод, батькам треба зберігати спокій і не втрачати впевненості у собі, рахунок повинен бути чітким, голос впевненим , якщо малюк зрозуміє, що батько «на взводі», то може продовжувати свої дії, в надії, що йому вдасться домогтися свого.
Метод «заїжджена платівка» . Нерідко у відповідь на свої вимоги, батько отримує масу відмовок і заперечень від дитини, і вступає з ним у полеміку, в результаті чого не досягає своєї мети і лише втрачає час. Наприклад: «Маша одягайся, треба йти в садок», «Я не хочу в садок», «Ні, треба йти в садок, а мамі на роботу», «А я хочу з тобою залишитися вдома», «Мені не можна залишатися вдома» і т.д. Пояснюючи дитині незрозумілі для нього речі, мама лише втрачає час і починає виходити з рівноваги. Така розмова можна продовжувати до нескінченності. Варто мамі припинити вступати в пояснення й повторять свої вимоги, як дитина почне виконувати те, що потрібно. «Маша одягайся, треба йти в садок», «Я не хочу в садок», «Маша, треба одягнутися і йти», «А я хочу з тобою залишитися вдома», «Маша одягайся, ми підемо в сад», побачивши, що мама не йде на поводу і продовжувати розмову марно, дитина починає одягатися.
Багато батьків в процесі виховання застосовують метод фізичного впливу (шльопанці, потиличники, биття). Однозначної відповіді на рахунок ефективності даного методу виховання до цих пір не знайдено. Не секрет, що ще недавно, биття застосовували не тільки для покарання дітей, а й дорослих. Сьогодні психологи відзначають метод фізичного покарання як найменш ефективний і травматичний для підростаючої особистості. Якщо ви прихильник застосування фізичного впливу на дитину, то постарайтеся застосовувати цей метод тільки в самих крайніх неординарних випадках. В першу чергу треба налагодити з дитиною психологічний контакт, і намагатися впливати на нього гуманними способами.

Немає коментарів:

Дописати коментар